Hemma från Österike

Hejsan allesammans! 
 
I lördags kom jag och Marcel hem från Österike. Vi var där tisdag-lördag. Marcels familj har ju alltså en lägenhet där och vi har varit där och besökt förut. Men denna gången var vi där bara jag och Marcel. Om ni följer mig på instagram så får ni se en massa härliga Österike-bilder. Lägenheten ligger i en by som heter Auffach i ett område som heter Wildschönau där närmste staden är Wörgl.
 
Eftersom att vi har varit där förut så har vi ju gjort en del vandringar och så, men det ligger ett Trä-museum alldeles i närheten av där vi bor, som jag har gått förbi så himla många gånger men vi har aldrig varit därinne. Så då passade vi på att göra det den här gången. Det var väll spännande och så att se det, det var typ värsta labyrinten därinne och 32 rum eller något som man kunde gå in i med olika teman. Men helt ärligt, alltså det var så mycket vackrare och coolare på utsidan och i trädgården än det var inne i museet, dessutom var det flera olika teve-apparater på där inne i väldigt trånga utrymmen och alla var på ganska högt, de var liksom på för att ge information och så, men nej alltså. Inte jättebra. Men det var som sagt ändå coolt att se det fanns massor att se därinne. 
 
 
 
Det var väll helt okej väder där, även om det egentligen bara var en dag som det var riktigt soligt och fint. Men vi gjorde precis det man ska i Österike, vandrade, åkte med sån där kupélift upp till en bergstopp och åt ost i en Käsealm och så åt vi även Kaiserschmarrn som är som Österikiska pannkakor men typ uppskärda i många små bitar och en massa, massa florsocker på. Och dessutom Topfenstrudel, som är som en Apfelstrudel fast med kvarg och utan äpplen. Ja, ni som har varit i Österike vet ju, och ni som inte har det, typ åk dit eller burn in hell. Skämt åsido, alla måste verkligen åka till Österike. Jag har sagt det förut, men det är verkligen världens vackraste och häftigaste land. Nya Zeeland också, men Österike är verkligen speciellt. 
 
 
I byggnaden vi bor i får vi också tillgång till en swimmingpool i "källaren" och ett litet gym, plus pingpong bord, så vi sysselsatte oss mycket med det också. Vi hittade även en massa märkliga spel. Bland annat ett spel med gäss på som vi kallade för The Goose Game som vi spelade jättemycket. Hahah. Jag och Marcel blir sååå competetive. Eftersom mat på resturang är typ löljigt dyrt där så hade vi handlat med oss mat från Tyskland och vi handlade även lite mat där, men vi lagade all mat själva, vilket jag måste säga är otroligt trevligt. Den lilla lägenheten som vi bor i där är knapp ett rum stort, med två murphy-sängar och en bäddsoffa för att sova i och ett pentry plus en balkong som ju faktiskt generar till ganska mycket plats. Balkongdörren vill jag alltid ha öppen eftersom det finns knappt något så härligt som österikisk luft. 
 
När vi besökte toppen på ett av bergen så fanns där ett kapell, och jag föll så starkt för det där kapellet. Det var så vackert med sitt målade glas. Jag är inte mycket för att planera ett drömhem, jag drömmer varken om att bo på landet eller särskilt stort, men den dagen jag ska sätta igång med mitt riktiga drömhus. Då ska det banne mig vara färgat glas där, precis som det var i det där kapellet. 
 
 
 
Självklart vandrade kossorna fritt och härligt däruppepå, med sina bjällror förståss. Det fanns även getter där. Ja, vi såg så många djur, hundar lösa som kommer fram till en och kaniner lösa i trädgårdar, så mysigt. 
 
 
Och osten förståss. 
 
 
 
 
Overall så var det en väldigt härlig resa och vi är påfyllda med en massa energi och kärlek. Vem vet, nästan gång vi åker dit kanske vi provar på paragliding, som väldigt många gör i Österike. 
 
Publicerat i
#1 / / Anonym:

Hej Ellen, så kul att följa dej, så mycket vackert ni har varit ute på Kram, hälsa din pojkvän

Svar: Hej! Tack så mycket, tack för din läsning!
Ellen Thålin