Fördelen med att vara svensk

Hej, allesammans!

Idag har vi haft en mycket bra dag, jag och Marcel!
Det var ju längesedan jag skrev här, kan inte fatta att vi fortfarande var i Raglan senaste inlägget?? Vi har hunnit med en massa olika äventyr och några av våra senaste var vårt 5hrs grottäventyr, Tongariro Alpine Crossing (nästan 20 km på 7 och en halv timme i underbar miljö/er), en färjetur över till den södra ön! Och nu är vi här, på södra ön!

Vi kom till Picton för lite mer än en vecka sedan och kom till vårat absolut favorit-hostel so far i Nya Zeeland, Atlantis i Picton. Staden var för övrig väldigt vacker den och det var riktigt sommar väder där, med strand och palmer precis i närheten bestämde vi snart att vi skulle stanna ett tag i Picton och Atlantis var ju ett toppenhostel!

Atlantis kostade ca 20-23 dollar (beroende på om man har bbh-kort eller inte) och hade tio katter(!) som strök runt i hela byggnaden, en av dem sov i vår säng, våran Calvin (eller så valde vi just den sängen för att katten som där ;)). En svartvit katt som bodde där hade mycket märklig personlighet, jag kallade honom för Bosse eller the face cat. Bosse för att han alltid hängde kring bilarna, luktade på dem, gömde sig under dem och bara kollade läget så då anade jag att han genuint hade ett intresse för bilar, hence Bosse (bildoktorn) och the face cat för att han ville aldrig bli klappad eller gosad med händerna, sträckte jag ut handen till honom så hoppade han snart iväg. Istället fick jag blunda med ögonen flera gånger (det visar katten att man litar på hen) och då ville han gärna komma fram, och då fick man se till att ha sitt knä tillgängligt och då ställde han sig på knät och gosade med sitt ansiktet mot mitt, haha! Det var det ändå sättet han ville bli gosad på, tog jag fram handen precis efteråt så bara Nej!. En annan katt som var svart och vit hade bara tre ben, en av de gosigaste katterna! Hostelet hade gratis frukost och gratis efterrätt varje dag, vilket var MYCKET uppskattat, fast jag råkade visst sova förbi frukosten typ alla dagar. Vi var ju även där på påsken så då en dag kom den äldre damen, ägaren, in med enorma mängder mat som var helt gratis, alla var så tacksamma och det blev en stor påskfest! Fat med potatishalvor, förrätt med kex, nån geggamoja, salami och oliver, en jättestor rostbiff-bit och en gigantisk skinka  och även en massa bröd! Så tacksamt! Det var även gratis internet på boendet, plus att byggnaden vi bodde i hade en massa hemliga gångar att springa runt i, i ett hemligt rum hittade vi en tömd inomhuspool, haha! Så kul, speciellt eftersom vi hade påskletande i det hostelet. Hostelet hette ju Atlantis och hade liksom havet-tema, så vårt dormroom som hade 30 sängar (!!!) heter Sardinia, så klockrent! Det fanns även en massa pussel där som vi pusslade med varje dag typ. Ägarna var jättesnälla, en amerikansk familj, men mamman (den äldre damen) styrde mest och varje gång hon såg mig sa hon typ "Hi, sweetie", "Hello, darling" och sånt! Underbart! :D

Och hur stora är då oddsen att hostelet vi kommer till här i Nelson, som vi är i nu, också är ett riktigt toppenhostel? Jo, tydligen är det möjligt! Här på Paradiso med OBEGRÄNSAD wi-fi, sååå skönt att äntligen ha obegränsad, gratis pool, jacuzzi, bastu, pingpong-bord och volleyboll-plan! Plus att hostelet även har gratis frukost och soppa varje kväll, ganska fantastiskt!

Bilresan ned från Picton till Nelson var skitläskig, det spöregnade och i alla fall två gånger regnade det så mycket att jag förlorade kontroll över fordonet, inte kunde se ett skit och så kändes det som att jag körde fortare trots att jag släppte taget om gaspedalen.. Usch. Vi lät tre franska hitchhikers hänga med i bilen, när man såg hur det regnade var vi ju glada att vi lät dem följa med, haha.
Vi har haft lite bilproblem på sistone och vi trodde att vi skulle behöva göra oss av med våran silvriga goding, men efter lite fixning hos mekanikern verkar det funka som det ska, antingen så crashar den här på sydön nånstans eller så klarar den att ta oss runt hela sydön och tillbaka och crashar på nordön när vi är tillbaka där. Vi får se!

Idag har vi börjat dagen med att gå ut och springa sju på morgonen, precis som igår. Vi sprang vid en fors/flod (?) och trots att det har börjat bli väldigt mycket höst här, dimmigt och regnigt, så är Nelson så himla fint så det är verkligen härligt ändå! Vi åt gratis-frukost, det smakar så gott GRATIS! Vilade lite, duschade och tog oss in till stan där vi tog en sallad på ett ställe som heter TANK och för er som inte vet var det är så vill jag väldigt gärna förklara vad det är för ställe. Det är ju en matkedja, som McDonalds, Burger King osv. men ändå så himla annorlunda. Det är ett ställe med tänk på det absolut nyttigaste, de säljer sallader, juicer och smoothies och allt är typ detox, cleansing, healthy, så jäkla konstigt egentligen. Men det är relativt billigt och mycket gott och mättande. Jag tog en stor Quinoa och Kyckling sallad med Gojibär. Sedan gick vi var för sig på stan en stund, då hittade jag en German Bratwurst Shop som jag bara var tvungen att visa Marcel, haha! Jag gick in på Cotton On, en av mina favortibutiker i Nya Zeeland, fast man kan nästan inte kalla det för det för jag har köpt så extremt lite kläder här, men ifrån den butiken har jag ändå köpt underkläder och nån tröja. Och idag kunde jag köpa igen! Härligt! Det blev en topp för bara två dollar vilket kompenserade lite att byxorna (som var jättesköna) kostade 24 dollar. Vi besökte ett café för våran te-break, vi är lite beroende. Lite fler affärer och sedan gick vi på museum. Och gissa vad de hade på museet. En apelsin. En jäkla rutten apelsin som Friedrich Willhelm den andre hade gett till museet som gåva. Jag kan väll säga så här, jag tror att Nelson museum hade lite torka när de skulle göra sin utställning, som tidningar har nyhetstorka, hade de utställningstorka. Men det var inte så dyrt och vissa saker var ju intressant. Vi blev hungriga och vandrade hemåt.

Tyvärr kom vi mitt i sopprushen och det var miljardtals folk i köket och det var högljutt och man stötte till folk och usch, men Marcel sa åt mig att sätta mig i vårt rum och så skulle han laga maten!!! Åååååh, så awesome!!! Ni kanske inte förstår men vi lagar ALLTID mat tillsammans, så nu var jag glad att slippa. Vi gör ju typ allt tillsammans jämt, kan bli lite intensivt. Det blev en finfin stek och grönsaker till middag och människorna i kön stirrade med stora ögon och beundrade våran stek, haha! Efter middag badade vi i poolen. Det tål ju att påminna er som läser att det är HÖST nu och poolen inte är uppvärmd så jag fick ta fram Vargavinter-Ellen och trotsa kylan, det var ändå kul och vi simma några varv. Vi bastade även med tyskar, amerikanare och så mig svensken som alla beundrade för att jag inte besvärades något av bastuvärmen. Pffft, det var ju inte ens varmt ju! Svenska bastuar är ju mycket varmare, sa jag medans de andra svettades sig blöta!

Nu är det snart dags att se ett avsnitt av Downton Abbey som vi båda är helt förälskade i!!! Är ju tokigt hur glad jag är i den serien. Å andra sidan har vi ju sällan internet, så vi laddar ner det vi kan och så ser man det helt enkelt. Men riktigt lyx med obegränsat internet nu :D

Ha det så bra och ta hand om er!