🍌 🍞 We made BANANABREAD! 🍌🍞

Hej allesammans! 
 
Jag hoppas ni mÄr mycket bra idag! Jag Àr för tillfÀllet ensam hemma. AlltsÄ helt ensam hemma. Vi bor ju fyra stycken i vÄrat kollektiv men jag har fÄtt mÄnga timmar av att varken Marcel eller de andra tvÄ varit hemma. Inga bilar hörs heller. Inga grannar. Det kÀnns typ som att jag bor som i Sverige igen. Ute pÄ landet, ensamt. 
 
I alla fall, jag skulle gÀrna vilja dela med mig utav ett recept. Jag och Marcel bakade alltsÄ Bananbröd för ett tag sedan. NÀr jag var i London med min kusin Rebecka sÄ hittade vi ju ett badass Brunch-stÀlle som heter Ozone Coffee Roaster. DÀr bestÀllde min kusin dÄ in Bananbread. Och jag bara hmm, vad Àr typ Bananbread. Jag visste inte om det skulle rÀknas som sött eller "brödigt". Vi fick in det och sjÀlvklart fick jag smaka. Brödet serverades med sylt och Àven vad vi först trodde var jordnötssmör, men som vi sedan kom pÄ var mandelsmör. Och fy i helvete vad gott det var. FörstÄss, high end inte-sÄ-megabilligt London brunchstÀlle, men ÀndÄ. 
 
Mitt enda andra minne jag har av Bananabread Àr ifrÄn Simpsons nÀr Marge sÀger att dom ska göra Bananbread och Bart och Lisa kommer och typ squirtar ut bananerna ur sina skal, för att de Àr sÄ mjuka och övermogna att man kan göra sÄ, hahaha. 
 
SÄ dÄ blev jag inspirerad och nu hade vi tre stycken bananer som var vÀldigt övermogna. Jag visste att vi inte hade nÄgon brödform sÄ jag gick faktiskt och köpte en, det kÀndes rÀtt viktigt för att det skulle bli lyckat. Jag sökte pÄ flera olika recept, bÄde svenska och engelska. Och det Bananbread som sedan gjordes var en blandning av de olika recepten. Jag ville mest veta VAD exakt som Àr ett Bananabread. Men sÄ visste jag att jag gÀrna ville ha ett vÀldigt kryddigt, juligt Bananabread. Sedan skulle det gÀrna vara lite moist ocksÄ och nötter Àr ju najs. 
 
SÄ det jag gjorde var alltsÄ att vispa ihop tre stycken Àgg med 2 tsk honung och tillsatte Àven vaniljsocker 1 msk (i Tyskland har dom nÄgot annat vaniljsocker Àn oss, sÄ det Àr inte sÄdÀr pudrigt som det svenska Àr, utan som vanligt socker om smakar mer vanilj).
 
Sedan tog jag en annan bunke och mosade mina tre bananer, silade 5 dl mjöl, 2 msk bakpulver, en halv tsk muskotnötspulver, 1 och en halv tsk kardemumma, 3 tsk kanel plus att vi hackade ingefÀra fint ungefÀr en halv tsk och dessutom fint hackade valnötter (och dom var en riktigt hit visade det sig). NÀr jag vet att ett recept har mjöl och bakpulver i sig försöker jag alltid blanda runt dom lite sjÀlva först istÀllet för att dom ska blandas samtidigt med det andra, sÄ att de kan göra sin kemiska thing (om det nu ens funkar sÄ). Efter att jag hade rört om allt detta tillsatt jag 1 dl grekisk yoghurt och blandade sedan ner bunke nr 2s innehÄll i Àggblandingen. Rörde om alltsammans och skjuts in i ugnen pÄ 175 grader i 45 min. Plus att vi satte hela valnötter som dekoration ovanpÄ. Den reste sig alldeles fint och luktar och smakar ljuvligt. Jag hade sylt pÄ en skiva och jordnötssmör pÄ en annan. Mycket gott och inte allt för sött. Perfekt frukost! 
 
 
 
Mmmm, mums! Men jag mĂ„ste sĂ€ga att det faktiskt pĂ„minner en del om min pappas mjuka pepparkaka. Förmodligen för att det Ă€r en del kanel i. God Ă€r den i alla fall. Prova gĂ€rna att baka det!Â