Die Verruckte Dullt och jag har träffat en svensk!

Hej, allesammans! 
 
Ojojoj! Herregud, så många Lederhosen och Drindl som vi har sett den här helgen. Helt otroligt! Som sagt så var det en liten Oktoberfest den här helgen, eller tydligen så pågår den längre än bara en helg har jag fått höra, men den här helgen invigdes den. 
 
Jag visste inte så mycket om den här festen, förutom att det var väldigt tyskt då förståss. Men jag hade hört i min skola att det skulle bli fyrverkerier och då föreslog jag till Marcel att vi skulle gå och titta. Det var lätt att hitta dit eftersom det var ett stort Pariserhjul där. Jag och Marcel poppade popcorn hemma först och tog med oss dricka, haha, lite snåla får man ju vara. Så kom vi dit lagom till klockan tio då fyrverkerierna skulle vara. Och jisses, vad mycket folk det var där. Helt galet!! Fullt med tradionellt klädda tyskar överallt, skriksjungandes på tyska fyllelåtar med liter och åter liter av öl i händerna. Till och med Marcel var typ i chock, eftersom att han inte har varit på något liknande. Fast han har varit på den riktiga Oktoberfesten. Visste ni förresten att det är ca 2 miljoner turister andra länder som kommer och besöker München under Oktoberfest. Fattar ni? Och det är bara turisterna, sen finns det ju liksom redan tyskar, så förra Oktoberfesten så var det 5,9 MILJONER BESÖKARE DÄR! Helt sjukt. 
 
Anyways, den här miniversionen var alltså packad med folk, man kunde knappt gå framåt. Vi såg i alla fall fyrverkerierna och försökte oss på att gå ett varv. Det var fullt med olika karuseller uppsatta och en massa musik och mat, massor med öltält. Men vi siktade in oss på något som man alltid hittar på större tyska tillställningar, nämligen Schokofrückt. Chokladtäckt frukt, eller som vi köpte, jordgubbar. Så himla gott! 
Och sedan var vi tvungna att prova på att spela på ett växt-hjul. Japp, ni läste rätt! Alltså inte ett choklad-hjul, utan ett hjul där man kan vinna olika blommor och växter, det fanns hur många som helst som man kunde vinna. Vi köpte bara små lotter som man öppnade och våra tjugo lotter gav oss en liten kaktus-vinst som fick följa med hem till oss. Så mysigt! Man kunde vinna typ en lite buske i en kruka, som var format om en delfin som hoppade i en ring, men jag är ganska säker på att det var högsta vinsten. 
 
 
 
 
 
 
Efter det här lilla äventyret strosade vi hem. Och då hörde hur folk hade fest typ precis utanför våran lägenhet. Eftersom badrummet ligger i anslutning till trapphuset lät det jättemycket där. Men i sovrummet hörde vi jag inget alls, som tur var. 
 
Det var våran fredag, och tidigare under dagen var vi och provade Café DaDa. Riktigt bra ställe, superfokuserat på vegetariskt och veganskt, men lite mer med en normal tappning, man kunde typ välja som veganska chicken nuggets, vegansk schnitzel, ja, veganskt allting. Helt fantastiskt. Jag valde couscous-fyllda spetspaprikor och jisses vad gott det var! 10/10, would recommend! 
 
Muuuuums! 
 
På lördagen så tog vi sovmorgon och jag gjorde mina fantastiska amerikanska pannkakor till frukost. Det är våran första helg som vi stannar i Regensburg sedan jag flyttade hit, så det var väldigt skönt att slippa slänga i väg sig i en bil eller på ett tåg.
 
Efter att vi gjort couscous-sallad som vi åt till lunch gick vi till Rewe, våran matvarubutik, för att handla lite picknick-grejer. Och vad hör jag där om inte en lite blond flicka som talar svenska med sin mamma. Så jag pekar förståss till Marcel och viskar "svenska" till honom. Och han pushar lite på att jag ska gå fram till henne så tlll slut går jag fram och bara säger: "Är du svensk?", haha. Hon blev jätteförvånad, men vi började prata lite, hon bodde här i ett halvår och pluggade tyska medans hennes man arbetade här och hon berättade att hon lämnade barnen på tyskt dagis, så dom också lärde sig tyska. Ganska coolt, och hon pratade med Marcel också, fast på tyska då. Hon berättade att när hon kom till Regensburg så var det -20 grader och snö, och eftersom hon kom från Malmö så var det typ plus åtta där och alla trodde att eftersom hon kom från Sverige så måste det ju vara sååå kallt där. Haha. 
 
Efter vår lilla shopping så gick vi på en riktigt underbar promenad, vi har verkligen hittat en massa highlights i Regensburg den här helgen känner jag. Vi gick längs ön här och det var en massa träd och grönt, så mycket löv överallt coh blommande syrener! Så härligt! Det är verkligen guld värt att få bo i ett annat land. Vi gick i alla fall längs floden och vi kom till en lekplats och där fanns det också som ett utomhusgym. Häftigt! Vi gick vidare och hittade den bästa picknick-platsen någonsin och satte oss och åt våra Baby Bells och Brezels, jordgubbar, och vindruvor. Mums! Låg i solen och njöt länge. Och så åt vi linsgryta till kvällsmat! 
 
 
 
Imorgon, tisdag ska jag träffa en kvinna som söker en barnvakt, vi får se hur det går. Nu ska jag i alla fall gå och köpa lite presenter till barnet. 
 
Hoppas ni får en trevlig måndagskväll! Ha det bra! 
Publicerat i