Kultur ska inte kosta pengar :D

 
Heeej, heeej! 
 
Idag har det hänt massor, massor! 
Ska berätta men tar nog och tänder lite ljus först, man måste ju komma i Arne Weise-stämning ;) 
 
 
Sådärja! Nu ska vi se vad Kalle och hans vänner har för sig... hehe! 
Så jag tog ett hastigt beslut att ta bussen in till skolan idag. Det var soligt och fint, men ändå lite kyligt och blåsigt. Bekvämt och varm att ta bussen sådär :) 
Väl i skolan skulle vi visst inte alls gå till Naturkunskapslektionen som jag hade fått för mig, nänä. Istället gick vi typ kvart över till Ishallen där det var Projektarbetesmässa med treorna. Det var jättemysigt där och så fint så. Jag fick pröva på rullstolsinnebandy, de tog tid på en och jag fick typ 47 sekunder, ganska bra men senare slog Daniel mig med 30-nånting sekunder. Sedan drack vi vitamin-shots som smakade 100% blää. Det är sant, smaken hette så. Nästan i alla fall. Åt godis hos Fina Anna :D Sweets at my sweetheart! 
Lite senare träffade jag på Daniel och vi stod länge, länge och kollade på Projektarbetet "Brädspel" som det tog rätt lång tid för mig att förstå var Stoffe som hade gjort ett alldeles eget, superkomplicerat brädspel. Ooooh, det var så fancy. När vi stod där och kollade på så spelade Stoffe, Adam och någonjagintevetvadhanheter och de förklarade det mesta för mig och fattade nästan. Det var en spelplan, som man tydligen kunde välja att bygga på, man spelade som markoolio, hade massa liv, items, spells och nåt mer.. och kastade tärningar och det var bara allmänt UNICORNLOVELY! 
 
Sedan var Daniel törstig och han försökte dricka en sån där pulvervitamin-shot, men då blev han törstigare och av allt godis och alla kakor blev vi tillslut tvugna att leta upp KILT-gossarna som hade inredd om en husvagn, hahah, eftersom de serverade kaffe. Så vi satt där inne i husvagnen medan kaffet bryggdes. Och fy, jag skulle INTE druckit kaffet, jag tål typ inte kaffe. Jag blev extremt speedad, får ont i magen, skakar och ungefär 20 minuter efter att jag druckit det, blir jag alltid vääääldigt låg och tyst och trött, som en motsatt effekt. 
Ja, sedan spelade vi lite på en xylofon som några hade byggt, fancy minsan! Och därefter gick jag, och då var jag ju försenad till lektionen, menmen. Lite samhällskunskap i en halvtimma och sedan historia utan lärare. Inte mycket skolarbete gjort där inte, tyvärr. Historialektionen var jag verkligen extreeeeeemt speeeeedad, jag typ skrekpratade med Bella om allt möjligt och studsade runt för mig själv. 
Efter detta hade vi håltimma, well lunch först. Som om vi behövde mer tid till att göra ingenting ^^ 
Vi satt och pratade i matsalen och såklart kom vi in på ämnet som man alltid tycks komma in på in denna åldern, FRAMTIDEN. studera, egen lägenhet, freedom-snacket, allt det där. 
Sedan satt Bella och jag i biblioteket och var extremt osociala, hon såg på Community och jag såg på Californication. Klarar mig inte utan det, hihi. Fick låna hörlurar på biblioteket, som tur var! :) 
 
Vi började vandra mot stenbyggnaden igen och så var det ju tydligen någon föreläsning på gång i aulan (ja, varför skulle vi få den här informationen av våra mentorer, de är ju bara våra mentorer... -.-) och jag var väll inte så sugen, men Bella och Ester och resten av en stor ström med folk förde mig in i aulan och så var man fast där. Det var en gosse vid namn Günther Mårder som nämligen är Sparekonom. (haha, jag är lite allergisk mot folk som har yrkestitlar) Ja, ekonomi låter ju inte så roligt, speciellt inte som mig, som inte kan förstå varför i sjutto gubbar man skulle investera i aktier och ta lån, när man kan spara sina pengar, jobba arslet av sig, leva snål und so weiter, und so weiter.. 
Men den var ju den här gossen rätt så personlig i sitt föreläsande också. Han talade om för oss om sin broder som han hade förlorat i cancer och ett brustet förhållande och hans sjuka mamma och det var väldigt intressant, och han gav massa tips, inte bara ekonomiska och "såhär beter du dig på en arbetsplats"-råd (fastän han gav sådana också), utan också råd om hur man blir lyckligare och mera obegränsad som person, vilket är något jag definitivt står för. Här har ni gossen förresten: http://www.nordnetbloggen.se/author/gunther-marder/
 
När han hade pratat klart gick vi ner till engelska-lektionen, även om det bara var en liten stund kvar ville jag välja det lilla som vi fick. Vi håller nämligen på och övar lite inför engelska nationella. Ha, det har kännts som att folk går runt och säger "ja, men det är jättelångt kvar till eng. nationella", men det kommer banne mig ikapp snart. Och så pratar många om att det snart är sommarlov, men njaaa. Not yet. 
Nationella handlar om reklam och marknadsföring, ungefär. Och efter lektionen stod vi och pratade med läraren med blandad engelska och svenska :) 
Med raska soliga steg tog jag mig till Willys och köpte mig en sådan som på nedastående bild. Att ha som mellanmål på repetitionen. 
 
 
När jag gick mot Fritidsgården var det jättevarmt, och jag var också rätt stressad dit, så jag svettades ihjäl närapå. 
Repetionen var lik de andra, Anders satt med sin cola och Kebabtallrik, Gustav kom försent lite sånt. Fel repliker hit och fel repliker dit. Ja, juste ja Gustav skulle ta på sig ett par glasögon som han skulle ha och när han sedan tog av dem gick dom sönder. De mest känsligaste glasögon jag nånsin sett. Vi kom igenom hela föreställningen i alla falll, puuuh. Och vi är med i SmålandsTidningen idag! :D 
 
Jag, Martha, till höger, brevid Abby och Betty.
 

Pssst! Vi fick även med oss några gratis-biljetter så kontakta mig om ni är intresserade innan de tar slut :D
 
 
Ha det vackert! Nu blir det antingen Californication eller slutspurtsmatteplugg... hmm, svårt val ;)