Julgran och snögubbe

Hej, allesammans! 
 
Femte december och julen är här, den magiska tiden är här!!! Vi har nu alltså tagit fram allt vårt julpynt. Well, "allt" är väll att överdriva, vi har ju absolut inte särskilt mycket pynt. Jag köpte ju en del förrförra året på Erikshjälpen, men det är kvar i Sverige. Nej, här har vi mest fokus på en massa ljus, röda och vanliga, våra adventskalenderar och tomtarna som vi fick av Marcels mormor. Men det är frampyntat och jag tyckte det blev så himla fint. Vi har som sagt mycket ljus tända länge om dagarna. Riktigt, riktigt mysigt. Bakat Lussekatter har vi också gjort. Och jisses så terapeutiskt det var att stoppa händerna i en deg. Många säger ju att diska är väldigt mycket som att meditera, men eftersom att diska är min hat-syssla så var degen mycket mer min grej. Och Marcel tog med sig Lussekatter till sin svenska-lektion.
 
Och i skrivande stund har vi extra jul-stäming med julmusik i bakgrunden. Dessutom har Marcel idag varit och köpt en gran till oss. Japp, jajemensan, vi har skaffat gran! En liten mini-en som Marcel sedan kommer ta med till sina föräldrar vid julafton. 
 
Visst är den fin! Som sagt är ju julpyntet i Sverige, så vi får se hur vi ska dekorera den. Kanske typ glitter. Känns dumt att köpa julkulor bara för köpandets skull. 
 
Idag har jag hållit i en presentation i skolan, på tyska alltså. Jag pratade om Gävlebocken. Jag tänkte att kanske kände någon i min klass till den, men nej. Vi är ju i och för sig bara typ fem stycken i den klassen, och de flesta är från Syrien. Det gick bra i alla fall, jag älskar ju att hålla i presentationer och stå att prata inför folk. 
Förutom presentation så pratade vi om tysk kultur, vilket jag faktiskt kan en del om, tack vare min pojkvän. Till exempel att Goethe har skrivit en dikt som heter Faust och hur Martin Luther ser ut. Vi hade också en läsförståelse. Ja, typ en sån man har vi de nationella proven. Men vet ni vad. Jag fick bara två fel. Alltså på ett helt jäkla häfte med en massa övningar, så fick jag bara enstaka två fel!!! Hur coolt är inte det. Och på hörförståelsen fick jag bara tre fel. Snart kommer jag få varenda en rätt. Så najs. 
 
Imorgon är det ju den 6:e december, vilket är en dag man firar här i Tyskland, vilket man ju inte riktigt gör i Sverige. Det är alltså Sankt Nikolaus-dagen. Och heeeelt logiskt är det ju då att man får godis i sin sko. Eller? Marcel har berättat för mig hur det går till. Det här händer alltså på kvällen. När man är hemma och allt är som vanligt så ringer det på dörrklockan och då går man ut och ser att en utan varje persons sko står där ute fylld med godis. Och för att du verkligen ska vara säker på att det är Sankt Nikalous så lämnar han ibland en liten bit av sitt skägg, som ser ut precis som bomull. Japp, jajemänsan. Varje dag lär man sig något nytt. Oh, well jag har i alla fall köpt det godis som jag vet att Marcel gillar, jag får väll tröka i det i hans sko då. 
 
Det kom ju snö förresten. I söndags kväll och det varade hela söndagskvällen, natten och typ hela måndagen. Vi han göra snöänglar, fånga snöflingor på tungan, kasta snöbollar på varandra och även bygga en lite snögubbe. Vi tog även en magisk snöpromenad med en lykta med levande ljus i, till närmsta park för att se mer av detta magiska vi kallar snö. Jag älskar ju snö. Vinter, jul, snö. Jag älskar det!!! På måndagseftermiddagen såg dock snögubben ut såhär: 
 
 
 
Hoppas ni har en trevlig tisdagkväll, eller när ni nu läser detta! Och fortsatt trevlig vecka!
 
God Jul, förresten!