Påsken 2017

 Hej, allesammans! 
 
Jag tänkte att vi skulle ha en lite tillbakakastning till påsken. Påsk i Tyskland. Tysk påsk. Eller rättare sagt katolsk påsk. 
 
Okej, så först av allt så kan man säga att påsken är lite mera hajpad här än i Sverige. I alla fall när det gäller utsmyckningen. Så vi firade påsk hos Marcels familj i Grub am Forst (byn) som ligger nära Coburg (stad) och i typ alla byar här så finns det små fontäner typ. Och dom smyckas upp till tusen kring påsken. Det är färgglada band, ägg givetvis, stora statyter i form av påskharar och en massa, massa blommor i alla möjliga olika färger. Riktigt fint att se faktiskt. Tyvärr tog jag ingen bild på det. Men så dekorerar ju alla familjer hemma också, och då gör man inte som i Sverige och tar in något gammal påskris. Nej, man dekorerar utomhus. Man hänger upp färglada ägg, som jag tror är gjorda av trä eller plast, i träden man har i trädgården. Vanligast är nog körsbärsträden för dom blommade då. 
 
 
 
Till saken hör ju att Marcels halva familj är katoliker. Så Marcels farmor och Marcels pappa är katoliker. Detta betyder alltså att dom har fastat. Jag var tvungen att fråga Marcel lite angående detta eftersom att jag var så himla osäker. När jag tänker på att man fastar så tänker jag ju på muslimer. Men katoliker kan alltså också göra detta. Fastandet pågår i sex veckor och man väljer i princip själv vad man vill avstå ifrån, men det vanligaste är väll kött och alkohol. Marcels berättade att hans pappa avstår från kött, alkohol, tv och internet. Däremot så sa han att hans pappa tillåter sig att använda sig utav text-tv för att kolla på nyheterna, haha. 
Och på påsken så är detta alltså över och då blir det kött. Vi åt rullader, jag är osäker på om det är det mest traditionella eller inte. Men till lunch eller om det kanske var dagen innan åt vi också en katolskt inspirerad måltid, nämligen samma sak som man äter på julafton i Tyskland (om man är katolik) nämligen fisk och bröd, eftersom typ Jesus åt det (ignorant much..). Men det är faktiskt jättegod, riktigt saftig, god fisk med bröd. 
 
Den här påsken var Marcels syster och hennes pojkvän med, men även Marcels bror och hans flickvän som jag inte har träffat förut. Hon tillhör också ett traditionellt katolskt hem även om det för henne är mest en härlig familjetradition för henne. En crazy bananas grej som hennes familj gör var att måla ägg. Nej, alltså massvis med ägg. Typ 70 ägg varje år! Och ger bort till en massa folk. Färgar med naturliga färger, men vanlig färg, med pensel, med glitter, med allt möjligt. Och hon hade tagit med ett par ägg också. Väldigt coolt. 
 
Istället för att leta efter pappersägg i trädgården letade vi efter påskkorgar. Marcels bror hade genomgått en operation i sitt knä, så han fick det lätt för sig. De andra korgarna låg i buskar, uppe i träden och lite överallt. Men Marcels korg var svårast att hitta och han var typ tvungen att sticka sig på något barrträd för att nå den, haha. Jag fick också en korg, superkul! Alla som jag nämnde fick varsinna korgar, trots att alla ju är över 18. Alla fick en film, pengar och godis. 
 
Marcel har berättat att påskharen i Tyskland har på sig glasögon, långt ner på nästippen. Men det har jag dessvärre inget bevis för. 
 
 
Och så var det ju det här lammet. Det är tydligen också en katolsk pryl som både Marcels brors flickvän och hans pappa och farmor visste om. Man typ bakar ett sånt här lamm och ger till kyrkan eller nåt. Men vi åt vårat. Supergulligt, smakar typ som en saftig sockerkaka. 
 
Hoppas ni får en trevlig lördag idag! Ha det bra!