Varför är jag inte sjuk?

Hej allesammans! 
 
Nu. NU. NUNUNU tyckte jag det var dags att sätta sig och skriva lite. Det var ju ett tag sedan. Och det har ju hänt en hel del såklart. Det mesta som har hänt är väll att jag har insett en massa saker. Jag har insett att jag inte längre kan acceptera att äta döda djur. Jag har börjat äta en vegetariskt kost. Jag äter fortfarande ägg, mejerier och fisk och skaldjur. Jag har alltid fiskat i mitt liv och jag har aldrig känt att jag dödar något som känner/tänker när jag fiskat. Jag har försökt att smygstarta det lite. Ungefär en vecka innan jul börjat jag. Jag har ju ansvar för mitt eget hushåll i och med att jag bor själv, och då har jag valt att bara köpa vegetarisk kost. Det har verkligen varit så kul! Jag har lärt mig en massa om proteiner, soyabönor, hur mycket vatten som det faktiskt går åt att bibehålla köttproduktionen och vilka typer av alternativ till kött det finns. Oftast handlar det ju bara om en smak. Det är ju inte köttet vi tycker om, det är kryddorna och smaken runtomkring. Och det går ju alltid att framställa med en substitut-produkt. 
 
Något som jag har handlat mycket utav är Soyafärs av märket Kung Markatta. Det är en torr vara som man blöter upp innan man kan använda den som vilken färs som helst. Det är toppenbra att den är torr såklart, det betyder att det håller väldigt länge, speciellt om man jämför med kött. Jag brukar använda det till tacos, köttfärssås och lasagne men jag tänkte prova att göra köttbullar av det också. Själva soyan smakar lite som soyasås, typ. Men man får smaksätta lite mer än vanligt så smakar det typ likadant, det blir svårt att förstå att det inte är kött. Annars så är soyabönor väldigt bra. En risotto med champinjoner och soyabönor gjorde jag häromdagen. Halloumiburgare, tofu, linssoppa/linsgryta är mycket bra, mycket protein. Att passa på att äta/dricka många smoothies emellanåt är också väldigt viktigt/bra. Jag brukar ha chiafrön och spirulina i mina smoothies. 
 
Självklart har jag sparat en massa pengar på det här. Kött är ju så dyrt. Stor tumme upp. 
 
Det är värt att nämna att jag äter mycket hos mina föräldrar och de brukar oftast inte anpassa rätten efter att jag vill äta vegetariskt och det har jag sagt är helt okej. Jag vill inte vara den personen som sitter och klagar när en person har spenderat pengar och tid på en tjusig måltid till mig, jag är hellre personen som inspirerar till att andra vill prova vegetariskt, om så bara några dagar i veckan. Det är verkligen spännande och det finns så många alternativ. 
 
Men här kommer det konstigaste. Jag har alltid varit en person som emellanåt får en massa förkylningar. Jag har oftast haft ett ganska kasst immunförsvar och mina förkylningar tenderar att stanna ganska länge, särskilt kring vinter-månanderna. Men jag har inte blivit sjuk sedan jag bytte till vegetarisk kost. På riktigt. Alltså sista två veckorna i December och fram tills nu mitten av Februari. De vanligaste sjuk-månanderna. Jag har jobbat väldigt mycket i Januari och jag har varit i Tyskland en sväng. Jag har tränat på gym och yoga hemma, kanske tre dar i veckan. Och jag är inte sjuk? Jag är så förvånad. Förra året då jag var i Nya Zeeland så var jag som sjukast jag förmodligen varit i hela mitt liv perioden slutet av September till mitten av December med diverse magsjuka och ont i halsen och utslag och allt möjligt. Är det kanske så att jag blev härdad av det och nu slipper sjukdomar för ett tag. För i sånna fall kan jag verkligen rekommendera det. Det var ju inte så farligt att vara så sjuk. Men nu är jag alltså frisk. Så konstigt. 
 
Jag var tvungen att titta lite närmare på varför jag är frisk så jag googlade lite på vilka fördelar Spirulina och Chiafrön har. Och ojoj, det är verkligen så många fördelar. Tydligen ska Spirulina vara anti-aging och stärka det naturliga immunförsvaret och både spirulina och chiafrön användes av Aztec-folket. Spirulina innehåller proteiner, klorofyll, karotenoider och fykocyanin. Det gör också att man på ett naturligt sätt känner sig pigg, vilket är väldigt bra för mig som inte mår så bra av kaffe och koffeinet i energidrycker. 
 
Ja. Det var väll allt jag tänkte säga för idag. Jag kan ju uppdatera sen när jag blir förkyld och börja klaga över det, hehe. Vi får se när det blir. Idag är det 12 dagar kvar tills Marcel kommer till Sverige! Och sedan åker vi snart till London! 
 
 
Linsgryta häromdagen
 
Rösti med lax med fetaost och grädde, MUMS! 
 
Ha det bra! :D 
 
Publicerat i