23 dagar kvar - topp tre listor

Hej allesammans!

Nu har jag och Marcel varit hos Elin, som jag skrev mycket om i början av min Nya Zeeland-vistelse, eftersom pengar ju kan ta slut. Och tar pengar slut så kan vi ju inte precis åka hem till mamma och pappa eller något sådant och då finns Elin här och typ räddar livet på oss. Så himla snäll är hon, och även hennes rumskompisar som liksom lagat mat åt oss och bara varit otroligt snälla. Vi håller på och diskar deras disk hela tiden och så fick de låna våran bil i ren tacksamhet. Anledningen till varför pengarna tog slut (denna gången) var främst för att vi behövde laga bilen, vi *behövde* egentligen inte göra det, men för att bilen dels skulle vara laglig och köra och dels för att vi försöker sälja våran bil och då "måste" man i princip ha en godkänd wof (warrant of fitness) och det hade vi inte med dessa skador så därför fick vi dem lagade. Men det kostade ju lite pengar såklart. 153 dollar som vi trodde att vi inte hade, men det kunde vi tillslut hosta upp. Men så var det i princip slut efter det. Inget till mat eller boende vilket blev lite knepigt.

Men Elin räddade oss och nu har vi varit i något slags livs-celibat och inte åkt iväg med bilen, handlat mat eller köpt någonting för vi har inte kunnat. Vi har suttit och använt internet, satt upp annonser för bilen, sett filmer, ätit mat, sett på teve, sovit, läst bok, ja allt sånt där high life som alla ungdomar vill göra.
Men det funkar, imorgon tisdag ska vi lämna här i alla fall och förhoppningsvis ta oss mot Kaikoura, om vi har pengar för det.

Men nu börjar ju våran tid här i Nya Zeeland börjat komma till sin ände. Därför skulle jag vilja sammanfatta på något sätt hur mitt (nästan) år här har varit. Det kan man ju göra med lite topp tre listor.

Topp tre-listorna:

De tre bästa boendena:

3. Paradiso i Nelson
På platse nummer tre kommer ett boende som vi hittade genom att en annan backpacker rekommenderade det för oss. Det är ett mycket härligt boende, jag är lite osäker på hur mycket det kostade men under 30 dollar i alla fall, kanske typ 26-27 dollar och vi bodde i ett tiosängsrum har jag för mig. Det var en massa bra saker med det här hostelet, det var väldigt fräscht och rymligt, vårat rum hade som sagt tio sängar men även ett bord och soffa och vi hängde en del där inne, det var väldigt innovativt och kreativt gjort. Det fanns även som ett litet loft eller vad man ska säga, alltså en stege som ledde till ett stället precis vid taket där man kunde sitta och chilla. Det var gratis obegränsad wi-fi som funkade superbra. Det var gratis pool, jacuzzi och bastu och även volleyboll-plan och bordtennis. Det fanns en buss där man kunde sitta och se på teve och det fanns alla möjliga sov-möjliigheter. Det fanns tält som var uppsatta, man kunde sätta upp sitt egna tält och man kunde sova i stuga, enkelrum, dubbelrum, dormrum, allt. Toppenbra! Varje morgon fanns det gratis frukost och man fick även gratis soppa varje kväll klockan 6, en grönsakssoppa som de höll på och kokade hela dagen. Det fanns dock ett minus och det var att matsalen/köket var otroligt lyhört och ALLA kom ju till köket när soppan serverades och bildade en enorm kö där i det egentligen ganska stora köket, men det blev då ett ganska litet kök vilket gjorde att ljudvolumen var sååå hög och man skulle laga sin mat och man var hungrig och så blev man bara så otroligt stressad och ofokuserad liksom. Men annars, ett toppenboende! Trevligt personal och vi fick dessutom gratis nudlar när vi checkade in!

Paradiso i Nelson

2. Atlantis i Picton

Också en väldigt stark favorit. Ett av de absolut billigaste, största och bästa hostelen vi varit på. Eftersom hostellet heter Atlantis så hade hela hostellet havstema och vårat rum, ett 30 sängsrum (!) hette Sardinia och det var helt sjukt att bo i ett så stort rum med så mycket folk, men varje säng hade ett draperi för så man kände att det var ganska privat ändå. Direkt när vi kom till hostellet så såg vi en katt ligga på en av sängarna och vi bara DEN SÄNGEN TAR VI och då besökte katten oss flera gånger under tiden vi bodde där, så mysigt! Katten var orange och vit och hette Calvin och kom till oss varje dag kring 10-tiden och skulle sova i sängen och låg jag i sängen då så kunde han lägga sig på mig på min mage. Sååå mysigt. Det fanns andra katter där också, bland annat en med bara tre ben, vilket jag aldrig sett förut, men den katten var också otroligt kelig och mysig. Jag tror det var närmare tio katter där totalt. Vi älskade det här boende av en massa anledningar också, förutom katterna så fick man lite internet varje dag (fast jag kunde sneaka till mig mer internet) och en som hjälpte till på stället hette Shaun som vi blev lite polare med och han var jättekul. På det här hostelet var det gratis frukost varje morgon och även gratis efterrätt varje kväll klockan sju. För våran säng i det stora 30 sängsrummet betalade vi 20 dollar per natt, vilket är jättebilligt och perfekt. Det fanns även sjukt trevliga människor där, sköna soffor, bra med pussel som vi höll på med en hel del och i hela hostelet fanns det en massa gångar så man kunde gå igenom där, jätteskoj! Vi firade ju påsk där så vi hade rätt mycket ställen att gömma godis. Så det var ett perfekt boende för oss, jag förälskade mig främst i Picton, alltså staden, men boende gjorde vår vistelse där komplett. Vi kom även ganska nära familjen som ägde boendet och i och med att vi var där på påsk så hade de en stor påsk-middag och kom in med en massa gratis mat till alla, så himla häftigt!

1. Halfmoon Cottage i Akaroa

Men det boendet som vi har älskat allra mest är ändå Halfmoon Cottage i Akaroa. Akaroa är en liten stad/by som ligger utanför Christchurch och Halfmoon Cottage ligger till och med utanför Akaroa i en Bay som det finns en del av därikring. Boendet är som en stuga på landet, vi bodde i ett fyra sängsrum mestadelen av tiden vi bodde där, men vi kom tillbaka till stället många gånger just för att vi tyckte så mycket om det. Det drivs att Gil och Des, två personer i 70-års ålder som bor i huset precis brevid stugan och de är hur snälla som helst. Det kostar lite mer än vanligt, men det har det varit värt, 32 dollar tror jag det kostar per person per natt. Hela boendet ser väldigt gammaldags ut och är otroligt fint, köket har allt man behöver och dessutom gratis frukost här med. Det finns inte så många sängar, så det kom aldrig särskilt mycket människor dit vilket var ganska skönt och vi behövde typ aldrig trängas i köket. Men den stora skatten med det här boendet är ändå trädgården. Det är typ en oändlig trädgård med alla möjliga frukter, växter, blommor, plantage, fjärilar, bin, getingar, fåglar, ja allt möjligt! Det finns så otroligt mycket fint och jag kunde bara gå runt där och lukta och titta och känna på allt. Det finns även hängmattor i trädgården, vilket jag älskade. Plus en massa andra ställen att sitta på ute, som till exempel det engelska bordet och stolarna som vi satte mycket vid. Verkligen helt magiskt lantligt där. När vi kom dit kändes det som att vi hade en semester från semestern. Det finns även gratis cyklar som man kan låna samt kajaker. Ägarna är väldigt villiga att tala med gästerna och olika vandringsstigar man kan gå på och vad man kan göra ikring. Och det finns en halvö som man kan klättra ut på som är väldigt kul att klättra på och man måste veta när tidvattnet kommer för annars blir man fast därute när halvön blir en ö. Det finns även en ost-fabrik i närheten samt alpackor som man kan betala för att få träffa, mata och klappa. Men när vi kom dit så var det gratis, en helg om året har de det tydligen gratis, härligt!

De tre bästa aktiviteterna/äventyren

3. Simma med delfiner

Jag har ju redan gått in på ganska mycket detalj med delfin-simmandet. Vi gjorde det som sagt i Akaroa, med Black Cat Cruises för 150 dollar. Det var väldigt skräckblandande men det var definitivt verkligen en små-flicks-dröm om jag nu har sådant. Så otroligt häftigt att jag har gjort det, det var verkligen jättecoolt. Otroligt häfitgt överlag att få interact med alla dessa djur som vi har stött på genom hela våran tid här i Nya Zeeland, men delfiner, ja det är verkligen otroligt häftigt! Och det har verkligen lockat mig till att åka och titta på valar så nu känner jag att jag MÅSTE se valar i verkliga livet. Även om det också nog kommer bli väldigt skräckblandat.Det var förståss också väldigt att få lära sig en del om delfinerna!

2. Tongariro Alpine Crossing

Det här äventyrer har jag dock bara nämnt på facebook än så länge. Vi var i en stad som heter National Park och där finns det lite hostel, en bensinstation och en liten affär och där kunde man ta en shuttlebuss till Tongariro Alpine Crossing. Jag tror det kostade 30 dollar att åka bussen och så behöver man ju inte betala något för själva vandringen, däremot behöver man ha matsäck och lunch och vatten med sig (och varma kläder såklart) och det tog hela dagen innan att förbereda sig inför. Det var en otroligt häftig upplevelse, jag kan verkligen rekommendera alla att göra den vandringen. Det tog 7 och en halv timme och vi tog oss 19 km på den tiden, alltså från början till slut och där på slutet hämtar samma buss upp en sedan. Det var verkligen inte extremt fysiskt krävande, men dels fick vi höra att en man hade dött när han gått den nyligen och dels så var det ibland att man kom högt upp i bergen och fick vila för varje steg. Temperatur och väderskillnaden var verkligen det coolaste någonsin, till att ha varit sensommar nere på vanliga marken så fick jag ta på mig mössa, vantar och tjocktröja och frysa i högst upp på bergen. Det var konstant förändrande natur och väder och vi såg så mycket otroligt och häftigt. En del av området var även vulkaniskt vilket ju också det är väldigt häfigt. Det är lite svårt att förklara hur det egentligen var, men det var ju en heldagsvandring och helt ärligt kände jag mig otroligt stolt över att ha klarat det, så det var väldigt kul.

1. White Water Rafting

Alltså forsränning! Det kommer först på min lista! Det var helt otroligt fartfyllt, kul och skrämmande! Så häftigt grej. Innan vi hoppade in i båtarna fick vi skrika på Maori någon slags välsignelse till forsen som vi skulle åka i och sedan hade vi varsinn instruktör i våra båtar och de gav typ order om hur vi skulle ro och ifall vi skulle hålla i båten eller krypa ner i båten. Och vi föll ner för olika vattenfall i olika fart och så var det även ett jättevattenfall på 7 och en halv meter tror jag som instruktören där i båten ledde stämningen mot och så blev jag typ skiträdd, för det är ju ganska farligt egentligen. Man kan helt klart trilla ut ur båten och man får hundra gånger om kallsupar och man kan ju till och med skada sig rejält, men gör man som man ska så ska det gå bra och det var helt klart värt rädslan, för det var sååå kul! Och man undrade ju hur blöt man skulle bli och jag kan säga såhär: är du rädd för vatten gör inte det här, för instruktören ger bokstavligt talat order om att man ska hoppa ur båten, hahah! Och så tar de en del bilder och skämtar och skojar med en en hel del! Himla kul var det, verkligen en highlight!! Dock går det över ganska fort om man ska klaga på något. Vi gjorde forsränning i Rotorua, och jag tror vi betalade 70 dollar per person för det.

De tre bästa utsikterna/ställen

3. Northland

Ungefär som att vi i Sverige kallar Norrland för Norrland så kallar man den norra delen av den norra ön här för Northland och det är alltså ovanför Auckland upp till den absolut norraste punkten som kallas Cape Reinga. Och för er som inte har varit där är det ju förståss väldigt svårt att veta vad Northland innebär, men kort beskrivet så är det ett väldigt stort och tomt intet. Det finns väldigt lite civilisation där överhuvudtaget, man kan köra i timtals utan att stöta på ett hus eller något liknanade, man ser otroligt mycket natur, men vädligt lite människor helt enkelt och väldigt lite wi-fi. Man måste betala tull för att få komma upp till Northland och det gjorde vi då och så körde vi upp ditåt och ändå upp till den nordligaste punkten och Cape Reinga och när man väl kom dit... wow! Det var så värt det!! Cape Reinga är som en halvö nästa och där man kan se de två haven möta varandra, och Maori-folket säger att det är som att det ena havet är mannnen och det andra havet är kvinnan och de möter varandra, så romantiskt ändå. Precis där vid Cape Reinga finns det en gratis camping som är toppenbra, precis vid stranden och då känner man verkligen sig ett med naturen, trots att det blåste så ini sjutton i tältet den natten som vi sov där, haha. Något annat som finns i Northland är ju 90 mile beach, som är en jättelång strand som ser typ oändlig ut och är helt otroligt jättevacker! Och även sanddynorna som man kan åka sandboard nerför på magen, så otroligt häftigt ställe att se!!

2. Christchurch via Lewis Pass

Det här är ju då alltså en väg. Vi åkte från Greymouth, västkusten och mot Christchuch och då kan man åka två vägar, dels denna och dels Christchurch via Arthurs Pass. Men denna vägen leder till Hamner Springs. Hela den här vägen är ju helt otroligt när man backpackar, den är ju typ anledningen till varför man backpackar, så otroligt häftiga berg och natur och forsar! Orden räcker ju knappast till, men det var helt fruktansvärt vackert alltså, man kan bara inte sluta titta och fota. Det är nästan så att jag skulle säga att denna vägen är ett riktigt must-do för alla som är i Nya Zeeland. Och så hamnar man i Hanmer Springs, vilket är en helt otroligt tjusig stad som bjuder på skidåkning, flashiga affärer och hus och ett otroligt häftigt bad-ställe. Det är ett utomhus bad med naturligt varmt vatten som ska vara bra för dig, men det fanns typ 20-talet med olika bassänger och det finns även rutschkanor där så man förstod snabbt att de allra flesta som kommer dit kommer för det utomhuset-badet och vi var där och spenderade några timmar där vilket var väldigt häftigt!

1. Västkusten via Arthus Pass

Och på första plats kommer ju då, föga förvånande, den andra vägen man kan ta mellan Christchurch och västkusten. Båda dessa vägar är ju väldigt långa så man måste stanna och sova på vägen. Och när vi körde den här vägen så stannade vi ju då i Arthurs Pass. Den här vägen är så otroligt vacker, men natur runtom en hela, hela tiden. Vilken otrolig berg-miljö verkligen! Och efter att vi stannat i Arthurs Pass (vilket för övrigt är ett väldigt ödsligt ställe med knappt någon mat, så för guds skull ska du dit handla med dig innan!) där det spöregnade, kom vi sedan till ännu fler berg och vart vi än tittade så hittade vi otroligt många vattenfall. Hela vägen när jag körde sa jag i princip bara "Wow, I see another waterfall!" om och om igen för vi såg så otroligt många och de var så häftiga!!! Jag har sett så otroligt många vattenfall sedan jag kom till Nya Zeeland men där var det verkligen extremt. Så jag rekommenderar verkligen den vägen. Och efter Arthurs Pass leder vägen mot Franz Josef glaciär och det var också väldigt häftigt att se.

Hoppas ni tyckte det var kul att läsa detta. Bilderna här ovan är inte mina, alla är framgooglade. Nu är det dags att sova för mig.

Ha det så bra, hejdå!

#1 / / Ester:

Wow, mycket ni hittat på! Och vi har ju typ inte pratat under hela denna tid, Skype-samtalet blev ju aldrig av sen. Men när du kommer hem, jösses så vi ska catcha up då, right?! :D Hoppas att resten av tiden i NZ blir fin den med.
Kram på dig / din trogne kompanjon Ester

Svar: Haha, tack! och det är ju ändå bara en ganska liten del av det vi har gjort. Vi kan nog skypa någon gång innan jag lämnar landet om vi båda för möjlighet. Ja, klart vi ska snacka! Tack så mycket! Kram till dej med, saknar dig en massa!