Acer Iconia B1

Nu bloggar jag från något som jag aldrig har bloggat ifrån, nämligen en Acer Iconia B1-surfplatta. Den har jag nämligen fått i julklapp.

sitter och tittar på Prinsessan och grodan nu, en disneyfilm. Mycket mysig!

I år blev det tre julaftnar firade, två av dem var jag tomte på. Det var mycket trevligt, och det blev en hel del bilkörande också, med hög julmusik! Första julaftonen blev dagen före jul, med Peters barn och barnbarn. Där var jag tomte och det delades ut lite juklappar, jag fick mest godis, men också ett presentkort och en kopp som Maya och Freya hade målat och skrivit på :))


Självaste 24 december blev en mycket stressig dag, men det hade jag liksom räknat med. Jag vaknade inte av väckarklockan, utan vaknade till lite innan det var en repris av sista julkalendern-avsnittet. Det hann jag se, men sedan var det full rulle, duscha, äta frukost, slå in de sista julklapparna och klä mig fin och komma iväg i bilen. Och fixa iordning tills jag skulle tillbaka!

Väl hos pappa fanns det ca 9 julklappar att öppna, och det satte jag snart igång med. Där fanns bland annat plattan om jag skriver på nu, en snygg skinnjacka, en pyjamas, ett linne, toffee, shampoo och duschtvålar och en bluetooth-högtalar-grej. Och kanske något mer, minns inte riktigt. Upp till farfar bar det, där väntade faster Eva, både hon och jag och mamma som har namnsdag på julafton. Snart kom också kusin Rikard och kusin Rebecka med hennes Joel, och så ännu lite senare kom farbror Edmund. Då var vi samlade och julbordet var som vanligt översållat med traditionsenlig och alldeles ny, annorlunda mat. Ja, där fanns jansson, sylta, tunga, ägghalvor, skinka, rödbetssallad och mycket, mycket mer annorlunda, speciell mat. Efter att magen var fylld till det yttersta plockades det fram knäck, kolor (bland annat med lakrits) och diverse julgodis som min faster hade gjort! I kylen gömde sig även en tårta. Detta låter ju väldigt ambitiöst, men det är helt enkelt så att min släkt gillar att äta, VÄLDIGT mycket.

Jag åkte i alla fall iväg innan tårtan hann skäras upp och det var väll lika bra det. Hög musik och vild dans blev det i bilen, haha, så sjukt kul är det!!

När jag kom till Björka så var det dags att diskret parkera bilen och byta om till tomte-outfit. Med mjukisbyxor högt över midjan och ett tomteskägg av fårull, haha, gick jag mot huset. Eftersom jag gav mig fan på att tomten skulle vara både halt och hjulbent med puckelrygg fik jag ju gå på det sättet ändå långa vägen till huset, och hämta julklappssäcken i garaget. Jag är lite osäker på om mina småkusiner kom på att det var jag, men Maya och Freya kom allt på mig på direkten, på den första julaftonen. Det var såklart jäääääättemånga julklappar att dela ut och det tog ju sin lilla tid, så fort det var klart stack på direkten, svettig och dan som jag hade blivit. Sedan var jag tvungen att vandra äääända bort till bilen med haltande och puckelrygg ifall någon skulle se mig. Bytte om och körde upp och parkerade bilen i carporten pch gick in. Där möttes jag av morbror Lennart och hans Susanne, mina småkusiner Simon och Märta och mamma och Peter. Jag var både mätt och sugen på mer julmat, men först öppnade jag mina julklappar. Här var det resväska, tallrik från Mateus, skål från Mateus, jättebamse trisslott, där vann jag sextio kronor direkt, men så kom jag på inatt att jag hade råkat slänga den i soppan, så jag hoppade upo och hämtade den, haha. kläder från Monki och en receptbok. Jag fick även en present från Susanne och Lennart som var för att jag tagit körkort, en liten rosa converse som luktade bubbelgum att hänga i bilen (japp, den hänger där nu) och en smyckeshängare.

Snart serverades det såna där konserverade halvor persikor och fruktcocktail och ostkaka, not my kind of desert, men jag åt lite ändå.

Ja, och sedan fortgick väll allt som en vanlig jul, lite familjespel, jag var trött som sjuttsingen , barnen var uttråkade och ville leka och till slut satt vi där och kletade kristyr på mina pepparkakor. Ja, det var kristyr på både bord, stol och barn och Ellen. Suck, barn.

På kvällen mötte jag upp pappa, farfar och faster vid Edshults kyrka för att närvära på midnattsmässan. Vi tände också ett ljus vid farmors grav. Midnattsmässan var himla, himla fin och jag gäspade inte alls så mycket som jag brukar. Och så många tankar som flög förbi, mäktigt att få dela dem med Gud. Jag skjutsade hem pappa och sov över hos honom och lekte med plattam typ hela natten.

Hoppas ni haft en fin jul!


Kram på er! God fortsättning!

Publicerat i