Hallå :)

hejhej!


Kollar lite på att bleka jeans, eftersom jag har massa "fula" jeans i garderoben som aldrig används, men som passar bra ändå.
Jag har googlat lite på hur folk gjort, och de flesta verkar fylla en hink med vatten. Blöta ner jeansen totalt, hälla i klorin (OBS, allt klorinet nuddar blir blekt, använd handskar och gummistövlar) i fem-sex minuter. Vill man ha de riktigt ljusa, så gör man det utan vatten och bara klorin.

såhär såg ett par jeans ut före blekning med enbart klorin (inge vatten)

 
Såhär ljusa blir de då.



Man kan också välja att tvätta dem i tvättmaskinen och hälla i klorin i luckan i tvättmedelsfacket. Men jag litar inte lika mycket på den effekten.

Efteråt är de ju lättare att slita på och då kan man skära ränder med kniv och/eller sandpappra dem :)

Här står en bra beskrivning: https://www.flashback.org/t466507p2

Bilderna är från den här bloggen: http://andreahansson.se/2012/april/diy-bleka-jeans-med-klorin.html

Ha det bra, så visar jag sedan hur jag ska göra!

P.S läste att klorin kan ge fiskar två kön om man häller ut det i avloppet...?

Publicerat i Allmänt
#1 / / Natalie.:

Maila mig om du är intresserad av att köpa den, har den kvar :)